حقوق مولفان و مصنفان



با سلام به شما؛ خسته نباشید

خوشحالم که گروه تخصصی شما را پیدا کردم.
بنده طراح گرافیک و نویسنده مطالب هنری اعم از نقد و گزارش و آموزش هستم. سه سال پیش برای فصلنامه‌ای شماری مقالات می‌نوشتم و از طریق ایمیل ارسال می‌کردم، خودخواسته، قرارداد و حق‌التالیفی مطالبه نکرده بودم و در عین حال هیچ حقی هم واگذار.
بنده تا کنون دو کتاب دیگر منتشر کرده و آثارم در کتابهایی متعددی چاپ شده است و همچنین برنده عنوان منتقد نخست کشوری در زمینه گرافیک در سال ۱۳۹۰ هستم.

چندی پیش (مدیر مسئول) همان فصلنامه که نشری را هم می‌گرداند، کتابی منتشر کرد که یک‌چهارم آن همان مقالات بنده است. به من خبر داده نشد و قراردادی جهت چاپ کتاب ننوشته و حق‌التالیفی هم پرداخت نشده است. (قیمت هر کتاب ۸۰ صفحه‌ای ۷۵۰۰ تومان که در تیراژ ۳۰۰۰ نسخه انتشار یافته و کل مبلغ ۲۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال خواهد شد و از آنجا که هزینه‌ی تولید چنین کتابی - ابعاد کتاب؛ وزیری، تعداد صفحات سیاه و سفید؛ ۸۰، نوع کاغذ؛ تحریر، نوع جلد؛شومیز، تیراژ ۳۰۰۰، حدود ۵۰ میلیون ریال می‌شود، سود خالص این کتاب به رقمی حدود ۱۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال می‌رسد.)

به طور مختصر و تا اینجای بحث، آیا بنده می‌توانم طبق مواد ۲۳، ۲۷، ۲۸، ۲۹ و ۳۱ «قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان» ادعای دریافت غرامتی معادل یک‌چهارم سود کتاب (۴۳٫۷۵۰٫۰۰۰ ریال) و همچنین جمع‌آوری آن از کتابفروشی‌ها را داشته باشم؟
نکته: عرف رایج حق‌التالیف کتاب برای نویسندگانی که تا به حال کتاب دیگری را منتشر کرده‌اند ۱۰٪ از مبلغ کل (در این مورد ۲۲٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال است که با توجه به حضور دیگر نویسندگان یک‌چهارم آن سهم بنده بوده است و البته این برمی‌گشته به زمانی که در زمان خود پرداخت می‌شده است)

و نکته‌ی دیگر بنده ساکن رشت هستم و نشر در تهران. آیا شکایت از رشت موثر خواهد بود و آیا برای این پرونده نیاز به وکیل هست و مورد آخر چون شکایت جنبه‌ی کیفری ندارد در صورت حاضر نشدن شخص پس از احضار چه کاری می‌توان کرد؟

بنده با تعرفه‌های وکالت آشنایی ندارم اما در سایت دادگستری مطالعه کردم و می‌خوام مطمئن شم که حدودن این مورد چقدر خواهد بود حق‌الوکاله‌ش؟

لطفا راهنمایی بفرمایید

ارادتمند و سپاسگزار.

وضعیت: باز (پاسخ رایگان)
مهارت: -
0 پاسخ
2,698 بازدید
تاریخ ثبت: ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ ۰۱:۰۵:۱۱